Hem

Om mig

Galleri

Länkar

Racing

Mektips

Kontakt

Hembyggd hjälmtork

Det kan ju vara ganska varmt när man kör hoj, och i synnerhet när man kör bana så blir man sjöblöt av svett. Att då dra på sig en dyngsur hjälm är mindre trevligt, eller när träningen är slut slänga in en blöt hjälm i bussen är inte så trevligt heller. Dels är det trevligare att dra på sig en torr och fräsch hjälm, dessutom mår hjälmen mycket bättre och åldras långsammare om den är torr och fin.

Men, hjälmtorkar växer inte på träd, och dom som finns kostar en slant, så sagt och gjort, jag byggde en egen!

Utgångsmaterialet är följande:

Två skärbrädor från IKEA, Legitim (901.317.75) á 19kr/st
Hasplåtsskum från Biltema, 82-623, 29,90kr
Batterieliminator från Clas Ohlson, 36-4061, 99kr
80mm chassifläkt från dator
Skruv, mutter, krympslang och buntband
4 korkar från MER-flaskor

Tvåledars kabel
Ev filter

Skärbrädorna är själva stommen och monteras på varandra med MER-korkarna som distanser. Den under fungerar bara som skydd och stöd, i den övre sågar man ett runt hål för fläkten, som man monterar på ovansidan så att den blåser uppåt, in i hjälmen. Jag hade även ett fläktfilter som jag satte på insugssidan, det förhindrar åtminstone löv mm att blåsas in i hjälmen. Skruva fast fläkten i skärbrädan med genomgående skruv. Jag satte den i mitten i sidled, och en bit bak så att den sitter ungefär där nacken går in i hjälmen, det är ju där det finns mest svettigt tyg.

Klipp loss cigarettändaruttaget på batterieliminatorn, dela ledarna något, trä på krympslang, löd ihop med kabelstumpen, säkra lödningarna med krympslangen och dra på en större krympslang som säkrar alltihop. Gör motsvarane i andra änden mot fläkten, tänkt dock på att trä på all krympslang före lödning! Anpassa längden på kabeln så att det passar dina behov.

I varje hörn borras ett hål rakt igenom skärbrädorna, lämpligen sätter man ihop dom med en tving så att hålen blir mitt för varandra när man borrar. Borra hål i mitten på MER-korkarna. Jag använde vagnsbult, mest av estetiska skäl, och för att ha en slät skruvskalle på baksidan, men det funkar egentligen med vad som helst. Borra även två par små hål för att stripea fast kabeln till fläkten, och 4 par hål i övre skärbrädan för att stripea fast skummet!

Nu är det dags att slå i vagnsbulten i bottenskärbrädan, trycka på MER-locken på skruvarna ovanpå skärbrädan, lägga på övre skärbrädan och skruva ihop så att man kan kapa av skruvarna till rätt längd innan skumgummit sätts fast.

Skär ut ett hål i hasplåtsskummet så att det passar precis över fläkten. Sen lägger man det på skärbrädan och tar en skruvmejsel och trycker rakt igenom skummet i varje hål för buntbanden. Trä in buntbandet från undersidan, genom skummet, tillbaka genom skummet, ner genom skivan och spänn åt lagom, dvs inte speciellt hårt!

Jag använde vanliga muttrar på bulten under skumgummit och kupolmutter på dom som är ute i det fria av rent estetiska skäl och för att slippa slipa till den avsågade bulten.

Så, klart, nu är det bara att ställa hjälmen ovanpå, sätta sladden i väggen och låta hjälmen torka!