Hembyggd
hjälmtork
Det
kan ju vara ganska varmt när man kör hoj, och i synnerhet
när man kör bana så blir man sjöblöt
av svett. Att då dra på sig en dyngsur hjälm
är mindre trevligt, eller när träningen är
slut slänga in en blöt hjälm i bussen är
inte så trevligt heller. Dels är det trevligare att
dra på sig en torr och fräsch hjälm, dessutom
mår hjälmen mycket bättre och åldras långsammare
om den är torr och fin.
Men,
hjälmtorkar växer inte på träd, och dom
som finns kostar en slant, så sagt och gjort, jag byggde
en egen!
Utgångsmaterialet är följande:
Två
skärbrädor från IKEA, Legitim (901.317.75)
á 19kr/st
Hasplåtsskum
från Biltema, 82-623, 29,90kr
Batterieliminator
från Clas Ohlson, 36-4061, 99kr
80mm chassifläkt från dator
Skruv, mutter, krympslang och buntband
4 korkar från MER-flaskor
Tvåledars kabel
Ev filter
Skärbrädorna
är själva stommen och monteras på varandra med
MER-korkarna som distanser. Den under fungerar bara som skydd
och stöd, i den övre sågar man ett runt hål
för fläkten, som man monterar på ovansidan så
att den blåser uppåt, in i hjälmen. Jag hade
även ett fläktfilter som jag satte på insugssidan,
det förhindrar åtminstone löv mm att blåsas
in i hjälmen. Skruva fast fläkten i skärbrädan
med genomgående skruv. Jag satte den i mitten i sidled,
och en bit bak så att den sitter ungefär där
nacken går in i hjälmen, det är ju där
det finns mest svettigt tyg.
Klipp
loss cigarettändaruttaget på batterieliminatorn,
dela ledarna något, trä på krympslang, löd
ihop med kabelstumpen, säkra lödningarna med krympslangen
och dra på en större krympslang som säkrar alltihop.
Gör motsvarane i andra änden mot fläkten, tänkt
dock på att trä på all krympslang före
lödning! Anpassa längden på kabeln så
att det passar dina behov.
I
varje hörn borras ett hål rakt igenom skärbrädorna,
lämpligen sätter man ihop dom med en tving så
att hålen blir mitt för varandra när man borrar.
Borra hål i mitten på MER-korkarna. Jag använde
vagnsbult, mest av estetiska skäl, och för att ha
en slät skruvskalle på baksidan, men det funkar egentligen
med vad som helst. Borra även två par små hål
för att stripea fast kabeln till fläkten, och 4 par
hål i övre skärbrädan för att stripea
fast skummet!
Nu
är det dags att slå i vagnsbulten i bottenskärbrädan,
trycka på MER-locken på skruvarna ovanpå skärbrädan,
lägga på övre skärbrädan och skruva
ihop så att man kan kapa av skruvarna till rätt längd
innan skumgummit sätts fast.
Skär
ut ett hål i hasplåtsskummet så att det passar
precis över fläkten. Sen lägger man det på
skärbrädan och tar en skruvmejsel och trycker rakt
igenom skummet i varje hål för buntbanden. Trä
in buntbandet från undersidan, genom skummet, tillbaka
genom skummet, ner genom skivan och spänn åt lagom,
dvs inte speciellt hårt!
Jag använde vanliga muttrar på bulten under skumgummit
och kupolmutter på dom som är ute i det fria av rent
estetiska skäl och för att slippa slipa till den avsågade
bulten.
Så,
klart, nu är det bara att ställa hjälmen ovanpå,
sätta sladden i väggen och låta hjälmen
torka!
|